Köpeavtal

 

 

FÖRSÄLJNINGSVILLKOR

  1. En offert från Dina Fönster är normalt giltig i 15 dagar från den dag då offerten upprättades.
  2. Efter att du lagt din beställning kommer en orderbekräftelse att skickas ut till dig via e-post. Detta är en bekräftelse på vad du har beställt.

 

  1. Du som köpare är alltid skyldig att kontrollera din beställning innan du går vidare och avslutar ditt köp. En lagd order är en bindande order som ej kan ändras efteråt. Alla produkter som tillverkas, tillverkas efter dina önskemål som anges i beställningen.

 

  1. Alla fönster, dörrar & skjutpartier tillverkas enligt angivna mått. Du ska alltså ange de korrekta måtten från karm till karm.

 

Leveransvillkor av din produkt

 

  1. Vid förändring av leveransadress måste Dina Fönster kontaktas 48 timmar innan leverans sker med ny information för din leverans.
  2. Vid försenad leverans har köparen rätt att hålla inne med betalning som säkerhet för den varan som inte är levererad samt kräva att Dina Fönster slutför köpet och levererar varan. Dina Fönster behöver inte leverera varan om det finns någon yttre påverkan som förhindrar leveransen som Dina Fönster inte har möjlighet att lösa. Då har köparen rätten att häva köpet. Levereras inte varan inom angiven leveranstid har köparen rätt till reducerat pris.

Kontrollera alltid din vara vid leverans. Om skada har uppstått vid leverans ska detta alltid anges medföljande leveranssedeln som du som köpare skriver under vid leverans. Samt att du som kund ska begära att varan åter går tillbaka med leverantören. Kontrollera därför ALLTID din leverans noggrant!

  1. Vi har ingen möjlighet att leverera gods till öar eller adresser där inga fasta vägförbindelser finns. Finns dessa begränsningar så transporteras godset till den närmast transportterminalen i ditt område där du själv hämtar din beställda produkt/produkter.

 

Produktinformation

 

  1. Spröjsen är alltid mellanliggande mellan glasen, om du inte angivit något annat under produkten och kommentar / övriga önskemål. Vi har även utanpåliggande spröjs.
  2. Tänk på när du väljer hängning, alla PVC system fönster/dörrar och skjutpartier visas inifrån (inifrån sett)

 

  1. Trä och trä-aluminiumfönster och dörrar visas utifrån (utifrån sätt) på ritningen (Ytterdörrar, Sidohängda fönster, vridfönster och Garageportar utifrån sett)

 

  1. Vid beställning av specialanpassade fönster utgår rätten till öppetköp då varan är specialbyggd efter kundens önskemål. Ändring av denna punkt kan endast ske via skriftligt godkännande från Dina Fönster.

Information inför leverans

  • Vi kan inte ange en exakt dag eller tidpunkt när leveransen sker!
  • Dina Fönster använder egna lastbilar och skåpbilar för att transportera varorna.
  • Ni blir aviserad om att godset finns på lager och meddelar er 1–2 dagar innan leverans.
  • Vi lämnar godset på närmsta lämpliga ställe, det är efter detta ditt ansvar att se till att det finns en lämplig avlastningsplats även lossningshjälp när godsets leverans sker.
  • Förflyttning av godset sker på kundens ansvar.
  • Lossningsplatsen måste vara farbar för en lastbil, om vägen inte är farbar levererar vi produkterna till den närmaste plats som vi kan nå med våra bilar.
  • Vi behöver ditt telefonnummer. Lämna gärna med ett extra telefonnummer då det är viktigt att vi kan få kontakt med dig så att leveransen inte blir försenad!
  • Kontrollera alltid din leveransadress vid information att din produkt är på väg till dig. En förändring av adress måste ske skriftligen via e-post till oss inom 48 timmar från att e-post med information att leverans kommer ske skickas från Dina Fönster.
  • Risken mellan säljare och köpare övergår vid leverans.
  • Det är viktigt att godset kontrolleras på plats vid mottagandet och rapporteras omgående till chauffören/transportören, Skulle leveransskador upptäckas ska en skriftlig notering göras av dig på fraktsedeln/leveranssedel. Varan ska sedan gå i retur med chauffören/transportören.
  • Övriga skador ska rapporteras inom skälig tid.

Reklamation

 

  1. En reklamation av vara ska alltid ske via vår formulär för reklamation via https://www.dinafönster.se/reklamation
  2. Lagra alltid fönstren/dörrarna stående på ett stabilt underlag.
  3. Det är köparens ansvar att produkten förvaras på ett korrekt sätt, för att reklamationen ska vara godkänd får inte levererad vara monteras, meddela Dina Fönster innan varan monteras.

 

Dina personuppgifter/GDPR

Vi utför all insamling och behandling av personuppgifter i enlighet med gällande integritetsskyddslagstiftning.

Vid en beställning av produkter från oss på Dina Fönster sparas din information i våra system för att kunna skicka ut eventuella fakturor men också för att skicka ut direktreklam om du accepterar att få nyhetsbrev via oss. Väljer du att registrera ett konto hos oss och därmed bli en fast kund kommer dessa nyhetsbrev att skickas utan att du själv klickar i kryssrutan nedan för att få dessa.

Utöver information kring ditt kommande besök kan vi också komma att skicka annan information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. I förhållande till dig som inte väljer att bli kund gör vi detta baserat på den legala grund som i GDPR kallas berättigat intresse.

Om du har några frågor hur vi hanterar din data i övrigt är du alltid välkommen att kontakta oss på Dina Fönster på adressen gdpr@dinafonster.se

Betalning och finansiering

Fakturering

Alla priser är inkl. moms och vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.

Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Dina Fönster överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar, fakturaavgift 45 kr. (Vid extra administration av Dina Fönster tillkommer en avgift om 60 kr) Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %

Kortbetalning

Säkra kortbetalningar
Du är säker när du använder Svea Checkout tjänster, vi ställer höga krav på våra samarbetspartners och för kortbetalningar med Visa och MasterCard används tillägget 3D-Secure (Verified by VISA/SecureCode) vilket innebär att för anslutna kort behöver man ange sitt lösenord för internethandel alternativt använda sin Digipass eller motsvarande.

Swish

Du har möjlighet att betala ditt köp direkt med swish. Vid direkbetalning tillkommer inga andra avgifter förutom leveransavgiften. Vid en swish betalning påbörjas behandling av din order samt att produkten skickas för produktion/tillverkning.

Överföring via bank

Du har möjlighet att betala ditt köp med en överföring via bank. Uppgifter för hur du betalning ska ske skickas till dig via e-post. Tänk på att alltid ange ditt ordernummer som meddelande. En banköverföring tar cirka 3-5 dagar att genomföra beroende på din bank och om det är röda röda dagar / helgdagar. Efter att betalningen registrerats påbörjas behandling av din order samt att produkten skickas för produktion/tillverkning.

Garanti

1.

-för PVC/Trä aluminium – 15 års garanti

-för Aluminium – 10 års garanti

-för Trä, Fönster & Dörrar – 5 års garanti

-för inner-och ytterdörrar samt tillbehör som rullgardiner, draghandtag, handtag, stängare för

ljusinsläpp, spaltventiler, dörrstängare, lås, elkopplingar, låscylindrar, – 1 års garanti.

  1. Reklamationen bör lämnas skriftligen till inköpsstället och samtidigt bör ett inköpsbevis

(faktura eller kvitto) uppvisas.

  1. Garantitiden räknas från dag för upphämtning eller från leverans till avtalad plats.
  2. Fullgjord betalning av produkten är ett villkor för granskning av reklamationsansökan.

Detta gäller inte försäljning för fysiska personer som inte driver enskild firma.

  1. Vid felaktig reklamation kommer kunden att belastas med servicemannens resekostnad.
  2. Monteringen ska utföras enligt producentens anvisning eller gällande norm.
  3. Garantin omfattar de produkter som monterades enligt punkt 6 av garantikort.
  4. Alla bristfälligheter i varans material eller tillverkning som omfattas av garantin ska

avhjälpas inom 60 dagar efter att de har anmälts, dock kan avhjälpningstiden vara längre vid

mer komplicerade fel.

  1. Garantin omfattar inte fel som orsakats av:

– produkten används på ett sätt den inte är avsedd för.

– felaktigt underhåll eller brist på underhåll.

– felaktig skötsel och justering.

– yttre påverkan (kemikalier, eld, osv.).

– konstruktionsändringar och reparationer utförda av obehöriga personer.

– felaktig montering som konstateras av Dina Fönster. representant

– mekaniska skador som har uppstått efter leverans

– slitage på delar

– termodynamiska företeelser (in och utvändig kondens på snickerier i utrymmet där

snickerier har monterats).

– felaktig ventilation i utrymmet.

– naturkatastrofer

  1. Garantin omfattar inte mekaniska skador och glassprickor som uppstod under

användningen eller fel som är tillåtna enligt gällande normer.

  1. Företaget avgör på vilket sätt felen ska åtgärdas.
  2. Dina Fönster. ger inte garanti om kunden använder element som inte godkändes av

producent.

  1. Dina Fönster. förbehåller sig rätten till att besluta om ansvar i fråga om fönsters skador

och samtidigt ger sitt samtycke till att överlämna ärendet till en oberoende expert eller institut

som godkändes av båda parter samt respektera resultatet från expertundersökningen.

Kostnaden för expertundersökning skall bestridas av den part mot vilken utlåtandet avgivits.

  1. Garantin omfattar endast skador som innefattas av avtalet. Företagets ansvar begränsas till

återbetalning av den sålda produktens värde. Företaget ansvarar inte för övriga omkostnader

som har uppstått pga. produktskadan.

  1. Garantin gäller i landet där företaget säljer sina produkter.

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir i Dina Fönsters´s egendom tills dess full betalning erlagts.

Force Majeure

Dina Fönster skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpavtalet och erbjudas att häva köpet.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Om en tvist ej kan lösas i samförstånd med kundtjänst, så kan du som kund välja att vända dig till Allmänna reklamationsnämnen (ARN) som du hittar på www.arn.se.

Du kan även välja att lämna klagomål online via EU-kommussionens plattform för medling i tvister. Denna hittar du här på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Klagomål inlämnade via denna plattform kommer gå vidare till den nationella tvistlösningsorganet som sedan försöker lösa tvisten i kontakt med kund och säljare.

Eventuell tvist av ovan avtal ska avgöras i domstol i Blekinge, Karlskrona.

Förändring av köpvillkor

Ändring av ovan avtal kan göras. Om du är en fastkund hos Dina Fönster kommer denna förändring att meddelas till dig via e-post. Avtalet finns alltid att läsa i sin helhet via https://www.dinafönster.se/kopvillkor[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

Senast uppdaterad: 2020-12-28